Geoblog.pl    magiana    Podróże    z cyklu zakątki Wielkopolski - wersja robocza!    drewnaniy kościółek i dworek

drewnaniy kościółek i dworek

Polska, Podlesie Kościelne

Za to w Popowie czeka kolejny drewniany kościółek św. Anny z lat 1712-1727.

Parafia pw. Świętej Anny została erygowana w XIV wieku. Kościół parafialny pobudował w 1380 r. właściciel Podlesia i okolicznych dóbr - Janusz. Pierwsza drewniana świątynia uległa zniszczeniu w na początku XVIII w. Na jej miejscu w latach 1712-1727, z fundacji stolnika poznańskiego Jana Rydzyńskiego, postawiono nową świątynię, drewnianą, krytą gontami, zwieńczoną baniastym hełmem blaszanym z iglicą.
Kościółek św. Anny jest jednym z najcenniejszych zabytków w powiecie wągrowieckim. Warto zobaczyć znajdujące się w jej wnętrzu: ołtarz główny i dwa boczne z XVII i XVIII w. oraz rzeźby (Chrystusa Frasobliwego, św. Jana Nepomucena, św. Anny z XVI XVIII w.). Drewniana dzwonnica jest zwieńczona daszkiem dwuspadowym, a dzwon pochodzi z 1750 r.

Już chcę odjeżdżać, ale w oczy rzuca mi się wielki park. Podjeżdżam bliżej i okazuje się, że w parku wyschnięty jest staw, a za stawem dwór! Nie znalazłam o nim wcześniej wzmianki, więc jest to dla mnie niespodzianka. Należał do Janickich, potem Rutkowskich, w XX w. do Brzezińskich. W 1939 roku właścicielem był Witold Brzeziński.